Chatbots im Coaching. Potenziale und Einsatzmöglichkeiten von digitalen Coaching-Begleitern und Assistenten
Chatbots in Coaching. Potentials and Possible Applications of Digital Coaching Companions and Assistants
- Chatbots gelten als eine maßgebliche technologische Innovation der letzten Jahre, die als digitales Selbst-Coachingtool zunehmend den Coachingbereich erfasst. Der Beitrag gibt einen Überblick über aktuelle Entwicklungslinien von digitalen Coaching-Begleitern und Assistenten. Es werden Einsatzfelder in Unternehmen, Organisationen und Hochschulen skizziert sowie Potenziale und Herausforderungen von Coaching-Chatbots benannt. Die Konzeption und Entwicklung von Chatbots werden als interdisziplinärer, co-kreativer und iterativer Prozess vorgestellt. Der Beitrag schließt mit einem Ausblick auf die Zukunft von Chatbots im Coaching.
- Chatbots are considered to be a decisive technological innovation of the last few years, which is increasingly capturing the coaching sector as a digital self-coaching tool. This article provides an overview of current developments in digital coaching companions and assistants. Fields of application in companies, organizations and universities are outlined, and potentials and challenges of coaching chatbots are named. The conception and development of coaching chatbots is presented as an interdisciplinary, co-creative and iterative process. The paper concludes with an outlook on the future of chatbots in coaching.
Author: | Vanessa Mai, Rebecca Rutschmann |
---|---|
URN: | urn:nbn:de:hbz:832-epub4-27633 |
DOI: | https://doi.org/10.1007/s11613-022-00801-3 |
ISSN: | 1618-808X |
ISSN: | 1862-2577 |
Parent Title (German): | Organisationsberatung, Supervision, Coaching |
Publisher: | Springer Fachmedien Wiesbaden |
Document Type: | Article |
Language: | German |
Date of first Publication: | 2023/03/01 |
Date of Publication (online): | 2024/11/14 |
GND-Keyword: | Chatbot; Coaching; Künstliche Intelligenz |
Tag: | Artificial Intelligence in Coaching |
Volume: | 30 |
Issue: | 1 |
Page Number: | 13 |
Dewey Decimal Classification: | 500 Naturwissenschaften und Mathematik |
Open Access: | Open Access |
DeepGreen: | DeepGreen |
Licence (German): | Creative Commons - CC BY - Namensnennung 4.0 International |