Volltext-Downloads (blau) und Frontdoor-Views (grau)

Best Practices im Chatbot Coaching. Einblicke in Forschung und Entwicklung des StudiCoachBots der TH Köln und in die Coaching Chatbot Plattform evoach

Best Practices in Chatbot Coaching—Insights into Research and Development of the StudiCoachBot at TH Köln and into the Coaching Chatbot Platform Evoach

  • Der Beitrag stellt zwei Best Practices im Chatbot Coaching vor. Der erste Teil gibt Einblicke in die Entwicklung des StudiCoachBots der TH Köln, der Reflexionsprozesse bei Studierenden zu Prüfungsangst anregt. Er fasst zentrale Forschungsergebnisse zur Beziehungsgestaltung zusammen, die Hinweise auf beziehungsbildende Faktoren im Chatbot Coaching geben (technische Funktionalität, Disclosure-Verhalten, Interaktionsmethode). Der zweite Teil stellt das Startup evoach vor – eine Coaching Plattform, die hybrides Coaching mit maßgeschneiderten Chatbots anbietet – und beschreibt anhand konkreter Anwendungsfälle, wie Chatbots in Kombination mit persönlichem Coaching den Coachingprozess bereichern.
  • This paper presents two best practices in chatbot coaching. The first part provides insights into the development of the StudiCoachBot at TH Köln/University of Applied Sciences, which stimulates reflection processes among students on the topic of exam anxiety. It summarizes research results on relationship building, which give hints on relationship building factors in chatbot coaching (technical functionality, disclosure behavior, interaction method). The second part introduces the startup evoach—a coaching platform offering hybrid coaching with customized chatbots—and describes for specific use cases how chatbots in combination with personal coaching enrich the coaching process.
Metadaten
Author:Vanessa Mai, Rebecca Rutschmann
URN:urn:nbn:de:hbz:832-epub4-27646
DOI:https://doi.org/10.1007/s11613-022-00802-2
ISSN:1618-808X
ISSN:1862-2577
Parent Title (German):Organisationsberatung, Supervision, Coaching
Publisher:Springer Fachmedien Wiesbaden
Document Type:Article
Language:German
Date of first Publication:2023/03/01
Date of Publication (online):2024/11/15
GND-Keyword:Chatbot; Coaching; Künstliche Intelligenz
Tag:Hybrides Coaching
Hybrid Coaching Artificial Intelligence
Volume:30
Issue:1
Page Number:15
Dewey Decimal Classification:500 Naturwissenschaften und Mathematik
Open Access:Open Access
DeepGreen:DeepGreen
Licence (German):License LogoCreative Commons - CC BY - Namensnennung 4.0 International